divendres, 30 d’agost del 2024

Fires i Festes '24: anàlisi

Avui m'han entregat una còpia del programa de Fires i amb això, considero que és un bon moment per treure conclusions del treball fet. 

Va ser ahir, però, que em va arribar a casa el fulletó mensual anomenat "Fil" que cada mes ens arriba gratuïtament a les bústies de les cases del poble i que serveix per informar de tot allò que s'hi fa. I va ser precisament ahir, en veure aquest format reduït del meu disseny, que vaig veure un error força greu que jo mateixa vaig cometre en manipular la tipografia del cartell.

La tipografia: a vegades aliada, a vegades, enemiga

La tipografia és un món que d'ençà que vaig començar a treballar de retolista sempre m'ha donat molts maldecaps. El què la majoria de gent no sap, és que moltes de les tipografies no es poden utilitzar lliurement i cal que els dissenyadors en comprin la llicència d'ús als respectius dissenyadors tipogràfics. 

Sí que trobem tipografies gratuïtes, com la que jo he utilitzat en el cartell, però aquestes poden tenir poca qualitat en el sentit d'estar mal ajustades o tenir poca variació de pesos (no disposen de negretes, cursives, etc.). 

La primera tipografia que vaig utilitzar en l'execució del cartell va ser una de la casa Adobe anomenada Lady Dodo. Aquesta tipografia m'agradava molt per les seves formes rinxolades que combinaven molt bé amb la sinuositat de la parra, els pàmpols i el raïm; i la seva imitació del traç del pinzell. Però em va entrar el pànic en utilitzar aquesta tipografia de pagament si més tard havia de manipular el disseny i ja no tenia de la llicència d'estudiant que em donava accés a aquesta tipografia. Així que vaig decidir substituir-la per la Grasshopper sense pensar que ja n'havia reduït el kerning entre la lletra i central i la F de Festes, perquè notava massa separació entre aquest parell de lletres. Així que vaig aplicar la segona tipografia utilitzant el kerning modificat d'aquesta primera.

Tipografia Lady Dodo

Doncs bé, la tipografia Grasshopper (dissenyada per Nick’s Fonts i distribuïda per Fontspace) és la que vaig utilitzar finalment per retolar el cartell de Fires, però, ai l'as! En quedar-me la vista "embriagada" (això passa quan treballes durant molt de temps en un disseny) vaig acabar donant per bo un títol on la conjunció "i" i la paraula "Festes" apareixen massa juntes. Vaig mirar si hi havia un doble espai davant de la "i" central, i vaig veure que no, així que vaig deixar-ho córrer i vaig donar el disseny per bo.

Aquí us deixo una explicació visual de tot això:

Però, en el logotip que vaig dissenyar molt a posteriori a petició de l'Ajuntament, penso que vaig resoldre el problema. Llàstima que el que quedarà per a la posteritat serà l'incorrecte. :(

Una altra cosa que als dissenyadors ens pot jugar una mala passada és la reproducció dels colors amb els quals has treballat en pantalla. En aquest cartell, hi ha un color molt important, que és el groc, que ha de ser d'un to pròxim al de l'oli d'oliva, entre un color crema saturat o un rovell d'ou pàl·lid, en definitiva ha de ser el groc saturat de la festa de la Fil·loxera.

Doncs en la impressió del programa de Fires i Festes, el groc que ha aparegut és un groc àcid, quasi fosforescent. De totes maneres, no soc "tiquismiquis" en aquest sentit, i no és un fet que em preocupi massa, com sí que ho fa l'error tipogràfic que jo he comès. Els dissenyadors sabem que els colors, en ser impresos sempre variaran una mica. Si varien massa, l'ideal seria rebre una prova de color de part de l'impressor i intentar parlar amb ell per fer els ajustaments necessaris.

I per ara, res més. Bones Fires a tothom!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada